الخميس، 31 يوليو 2008

الكوخ المحترق


كان يا ما كان يا سادة يا كرام....

(طول عمري وانا صغيرة اسعها يا سعد يا اكرام وكنت هفطس واعرف مين سعد ومين اكرام دوول اللي بيدخلوا في كل حدوتة)

كان في سفينة ماشية في عرض البحر
وعليها ناس كتير اوي
اشكال والوان من كل مكان
فيهم اللي سايب بلده ورايح يدور علي رزقه في بلد تانية
وفيهم اللي رايح يقضي اجازته في مكان تاني ويتفسح
وغيرهم ناس تانية .................

كانت السفينة ماشية في البحر في امان الله
وحالة الجو كويسة جدا ومفيش اي مؤشر لحدوث حاجة كده والا كده

وفجأة...................
وبدون سابق انذار تهب عاصفة جامدة جدا جدا وتطيح بكل حاجة علي السفينة

والركاب بقي كلهم غرقوا ماعدا شخص واحد

فضلت بقي موجة تاخده وموجه تجيبه .... بس هوا كان مؤمن بربنا جدا وبيقول يارب ومتمسك بالحياة

لحد ما وصل لجزيرة .... مالاقاش فيها اي انسان ... اتصدم وقال:

ايه اللي فاضل عشان اعيش عشانه

انا ماعرفش ايه المكان ده؟

ولا في يوم من الايام حد هيوصللي ولا هرجع بلدي ابدا!!!!!!!!!!

بس هاعمل ايه؟ انا مؤمن بالله ولازم ارضي بقضاء الله

اصل ربنا عمره ما بيعمل حاجة وحشة

وراح بقي يتجول في الجزيرة يدور علي حاجة ياكلها

واعتمد علي ورق الاشجار وشوية الثمار اللي كانت موجودة في الجزيرة

وقطع شوية اشجار وعمل بيهم كوخ صغير يعيش فيه الحبة الفاضلين من عمره ويعبد ربنا ويذكره



وفي يوم كان عامل نار وحاطط عليها شوية ثمار عشان يستوو وياكل بقي وكده

وراح يلف شوية في الجزيرة علي ما الاكل يستوي


لما رجع بص لقي الكوخ بيتحرق ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه

وقال:

يعني مش كفاية اني في مكان غريب ولوحدي

وكمان المكان الوحيد اللي عايش فيه يتحرق

ليه يارب كده ؟ لييييييييييييه يحصلي كده؟

انا طول عمري مؤمن بيك ومعملتش حاجة وحشة في حد عشان يحصلي كده

ورايح نايم وهو حزين جدا

صحي الصبح لقي سفينة بترسو علي شاطيء الجزيرة

الراجل مكانش مصدق وقال لنفسه:
انا اكيد بيتهيالي مش معقولة تكون دي سفينة انا اكيد باحلم

دعك في عنيه شوية كده وبص تاني لقي برده سفينة قال لا بقي مابدهاش وراح يجري عليها

وطلعت فعلا سفينة ...هييييييييييييييييه ياما انت كريم يا رب

سال صحاب السفينة انتو عرفتوا مكاني ازاي؟؟

قالوا له احنا شوفنا دخان طالع من الجزيرة وعرفنا ان في حد بيطلب النجاة

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

سجد الراجل علي الارض وهو في مكانه وقعد يستغفر ربنا سامحني يارب
سامحني اني اعترضت علي قضائك


_____________________


مبدأيا كده القصة دي انا لاقتها عندي عالجهاز معمولة باور بوينت

وهي طبعا كانت مختصرة جدا عن كده وانا معرفش هي حقيقة والا لا

بس عجبتني جدا جدا وفيها معني جميل جدا يارب يكون وصل لكم

انا حاولت اصيغها باسلوبي بس سامحوني انا جديدة في موضوع الكتابة وحاولت اعبر علي اد ما اقدر

المهم بقي يا كتاكيت............

الراجل ده ربنا حططه في اختبارين....

هوا مؤمن بالله بالدرجة اللي خليته يعدي من الاختبار الاول

وهوا انه رضي بقضاء ربنا وحاول يتعايش مع الموقف

بس جه بقي في الاختبار التاني ومارضيش بققضاء الله واعترض ان هو ازاي يكون بيعبد ربنا كده

ويجراله اللي جراله ده؟

طب انا باسأل نفسي سؤال وعايزة اسأله ليكم برده؟؟

هوا احنا ليه لما بتحصل لنا مشكلة او اذمة في حياتنا بنقول هوا احنا عملنا ايه وحش في حياتنا عشان ربنا يعمل فينا كده

انا عملت ايه في دنيتي يارب عشان فولان يبيعني ويسبني

انا يارب عمري ما اذيت حد يبقي فولان ليه يأذيني

ليه ما بنقولش لنفسنا ان عشان انا مؤمن بالله ربنا بيبتيليني بالمصيبة او الاذمة دي وانا لازم اصبر وارضي واحتسب اجري عند ربنا

وان علي قدر الايمان بيكون الابتلاء

ما هو اصل يعني مش عشان احنا بنعبد ربنا وبنطيعه ومابنأذيش حد

لازم الدنيا تبقي ماشية حلوة وسهلة من غير اذمات

لا مينفعش

ماتبقاش الدنيا دنيااااااااااااا

امال ازاي بقي يبان ايمانك وانك فعلا بتحب ربنا وواثق انه مش هيختار ليك غير الخير

_______________

اللي خلاني اجي واكتب لكم الكلام ده موقف حصل معايا..... كالاتي:

الحمدلله ربنا يسر لي الحال واشتركت في كورس دراسي

وحضرت اول يوم في الكورس ده وكانت حفلة جميلة جدا

وحمد ربنا انه كرمني بالكورس ده وانه الحمدلله بيعوضني

تاني يوم بقي كانت اول محاضرة نظري في الكورس ده

المفروض اني باظبط المنبه عشان اصحي 7 صباحا بس علي مين؟

انا اصحي علي صوت منبه؟ مابقاش ريهام

ده ان ماكانتش ماما تصرخ في ودني وتزعق وتصحي الجيران وبرده انا ماصحاش غير بعدد عذاب

مابقاش ريهااااااااااااااااااااام

المهم ان انا نسيت اقول لماما تصحيني ومش عارفة انا نسيت ازاي

صحيت ماما وراحت الشغل وانا يا عيني في سابع نومة سابع مين قولوا عاشر عشرين حاجاة كده يعني

صحيت بابص في الساعة لاقتها 10.30 والمحاضرة اساسا الساعة 9

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

اتضايقت بطريقة لا تتخيلوها وحسيت بالغباء وقلت يعني لما ربنا يبعتلي حاجة زي دي باهمالي وكسلي اضيعها

قلت الحمدلله لعل في ذلك خير ... صاحبتي اكيد هتروح وهتبقي تشرحلي خدوا ايه

مافيش دقايق جاتلي رسالة عالموبايل بابص فيها لاقيت صاحبتي بتقولي انها تعبانة وانا ماعرفتش تروح

هههههههههههههههههههههه فطست علي روحي مالضحك من الموقف

يعني المحاضرة خلاص راحت راحت مفيش كلام

قلت الحمدلله انا ماليش نصيب فيها ..... ولعل في ذلك خير

وده كان الاختبار الاول وقدرت اجتازه الحمدلله

وبمنتهي الجدية بدات اسال علي الميعاد بتاع المحاضرة اللي بعدها

ولاقيت عندي ايميل بيقول ان المحاضرة يوم الخميس اللي هوا كان امبارح الساعة 9 صباحا برده

قلت بقي اكيد اكيد هحضر ان شاء الله وصاحبتي مسافرة ومش هينفع تيجي فكان لازم بجد اروح عشاني وعشانها

ولازم يوم الاربعاء ده انام بدري واخلي عندي شوية من الاحمر "الدم" عشان اعرف اصحي

المهم اني في اليوم ده اضطريت اسهر لحد 3 الفجر وكان لازم اسهر عشان كان في زميل ليا ربنا يباركله يارب ويكرمه بيحاول اخر محاولة انه يوصل لتذاكر عشان نحضر محاضرة دكتور ابراهيم الفقي ومكنش ينفع انام قبل ما اعرف هاحضر والا لا

ونمت وظبطت المنبه علي امل اني اصحي الساعة 7 وفعلا صحيت لاقتها 7 الا ربع

قلت اريح بس الربع ساعة دي واقوم 7 بالظبط

بعيد عنكم وعن السامعين والواقفين والقاعدين ببابص في الساعة بعدها بشوية لاقتها 8.30

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه تنحت للساعة المحاضرة فاضل عليها نص ساعة وانا مشواري بياخد ساعة ونص

قعدت بقي النص ساعة دي اكلم نفسي .... اروح ؟ طب لو روحت هاوصل علي 10.30 او 11 وهالاقي الدكتور خلص ويبقي روحت المشوار عالفاضي....خلاص مش هروح

بس لو ماروحتش ابقي غبت مرتين وكده هيتشال اسمي مالكورس

خلاص انا هروح وامري لله ولو كانوا خلصوا ابقي اطلع علي استقبال الباطنة واهو ابقي استفدت بحاجة

بس البالطو مش مكووووووووووووووووووووووووي والكوي هياخد وقت

ااااااااااااااااااااااااااااااااه.....اتقفلت في وشيي من كل النواحي

قلت خلاص هانزل وامري لله ولو مالاقتش في محاضرة هرجع

قعدت اتصل ببنت صاحبتي عشان اقولها اول ما الدكتور يبدا المحاضرة ترنلي.... ماردتش عليا ... طب اعمل ايه انا دلوقتي؟

قلت خلاص انا هقوم ادخل عالنت اشوف المحاضرة 9 والا لا لعل وعسي انها تكون بقت 11 روحت للكمبيوتر وانا متنرفزة جدا وباقدم رجل وباخر رجل لان خلاص مفيش فايدة الحكاية باظت باظت والكورس راح عليا

فتحت الكمبيوتر ووصلت كل حاجة تمام بابص لاقيت مافيش نت شغال وحتي التليفون مافيهوش حرارة

قلت لبابا قالي ده السلك الرئيسي مقطووووووووووووووووووع

هنا بقي صبري نفذ....وخلاص وصلت لقمة غضبي واخطات نفس خطا الراجل بتاع الكوخ المحترق

قلت خلاص المحاضرة بح راحت عليا وروحت المطبخ عملت مشروب الرجيم بتاعي ومحدش يسالني هوا عبارة عن ايه لانه مخلوط غريب عجيب في حاجات مالهاش علاقة ببعض اساسا ومن نرفزتي سبته وماشربتهوش ونمت

بعد ما صحيت بقي كان بابا صلح السلك بتاع التليفون والنت رجع قلت بقي يلا اما افتح المنتدي ابص بصة لعل وعسي

تخيلوا ايه اللي حصل........................

لاقيت مكتوب تنوييييييييييييييييه هااااااااااااااام

المحاضرة بقت يوم الاحد بدل يوم الخمييييييييييييييييييييييس

هيه هيه .... فطست علي روحي مالضحك وبقي اللي طالع عليا اني ماشية في الشقة زي العيل الصغير اللي فرحان بلعبة جديدة وعلي لساني كلمة واحدة هوا في كرم كده؟؟ يا ما انت كريم يارب...يا ما انت كريم يارب

شايفين يا جماعة قضاء ربنا.........لو كنت صحيت بدري وروحت وده طبعا من وجهة نظري انا"المخلوق الضعيف" ان ده الاحسن ليا عشان اروح في ميعادي كنت هابقي طخيت المشوار عالفاضي وكنت هروح لحد هناك وهعرف ان المحاضرة اتأجلت كنت هاتحصر

وهيجيلي تخلف عقلي وانا واقفة

لكن ربنا حبيبي اختارلي الخير

بجد بجد اعظم احساس يحسه بني ادم انه يبقي منجواه راضي بقضاء ربنا وميعترضش باي شكل من الاشكال ويقول لاي مصيبة تحصلله:

لعل في ذلك خير......
اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ها يا جماعة....ناوين علي ايه؟

مش ناويين بقي تطلعوا من شرنقة الحزن والزعل علي حاجة وحشة حصلت لكم(من وجهة نظركم) اللي نسجتوها حواليكم؟

مش ناوين تخلوا قلبكم ينبض باحساس الرضا بقضاء الله؟

مانجحتش السنة دي او مجبتش تقدير بتحلم بيه..... وايه يعني....لعل في ذلك خير...لسه قدامك سنين كتير اتشطر وعوض فيها

حبيبك سابك بعد ما حبيته واخلصت له.......وايه يعني .....لعل في ذلك خير....مين عارف؟؟ مش يمكن يكون هوا نصيبك بس ربنا بيختبر صبركم((يااااااااااااارب))

يارب انا راضية بقضائك في كل حاجة حصلت لي

اللهم اجرني في مصيبتي وابدلني خيرا منها

اسفة جدا اني رغييييييييييييت وطولت اوي بس مكانش ينفع ماعبرش عن كل الحاجات اللي حستها دي

اني احبكم في الله

لا اله الا الله ... سيدنا محمد رسول الله

هناك 25 تعليقًا:

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا اول مره اشوف مدونتك بصراحه واعلق
بس بجد انتى هايله واسلوبك رائع
بجد مش مجامله واحلى ما فيه انك بتتكلمى عنك انتى جمييييييييييييل جدا فعلا لازم الواحد يرضى بقضاء ربنا
اكيد دا خير ليه حتى لو هو مش شايف كده لنفسه
وكمان بجد استيل مدونتك جديد اسلوب الكشكول دا لذيذ اوى انا ان شاء الله هبقى اقرأ بقيت المواضيع بتاعتك بقى اصل دا بس اللى قرأته بس اكيد طبعا كلهم حلوين انا برده فى ثانوى وكان نفسى اوى فى صيدله بس جاتلى طب بيطرى بس انا بجد راضيه جدا بقضاء ربنا عشان انا مقتنعه تماما ان دا خير ليا يالا الحمد لله على كل شىء وانا بجد حبيتك من غير مااعرفك بجد

نعكشة يقول...

سبحان الله
انا كنت فعلاً محتاجة كلامك دة

لعله خير فعلاً

ساعات الواحد طول ما هوماشي بينسي
وبيحتاج ناس تذكره
وذكر فإن الذكرى تنفع المؤمنين

فكرتيني بقة لعله خير
كان فية ملك ووزير

المهم الوزير كان اي حاجة تحصل يقول لعله الخير
الملك كان بيستغرب بس عادي يعني
المهم الملك في مرة قبل ما يطلعو رحلة صيد
كان بيظبط الرمح بتاعة بالسكينة بتاعتة
فصباعة اتقطع
الوزير بصلة كدة
و قاله لعله خير

الملك قاله : لااااااااااااااا انت كدة زودتها قوي ( دية من عندي)
المهم قاله كدة مينفعش
يا حراااااااااس
خدوة عالسجن
الوزير قام قال لعله خير

الملك زادت جنونتة
المهم طلع رحلة الصيد

وهما في وسط الرحلة هجم عليهم آكلي لحوم البشر

قامو واخدينهم عشان يقدموهم قرابيين
وهما بيظبطوا الملك عشان يقدموه قربان
لقوا صوباعو مقطوع
فقاموا قالاو
لااااااااااااا
مينفعش القربان يبقي بايظ
ارموة
وبطكدة افرج عن الملك
المهم الملك بقة فرحان قوي
و رجع للوزير بسرعة
و قالة عندك
حق
فعلا لعله خير
بس انا عندي سؤال
اشمعنى انا لما حبستك قلت لعله خير
قاله ماهو انا لو كنت رحت معاك
وانا سليم مكانوش هيلاقو فيا عيب
و يقدموني قربان و ياكلوني

فلعله خير

سبحان الله
حاجات تبان شر
وهيا خير

سبحان اللهم

ربنا يخليكي يا رومي
و يجعله في ميزان حسناتك
دمتي سالمة

سلامٌ عليكي

هبههههووب يقول...

رومى انتى عسل اوى ف طريقه سردك للقصه
بجد اسلوبك جميل وخصوصا ف الحته الى بتقولى فيها لما شاف السفينه قال يا ما انت كريم يارب وقام جرى وقال مبدهاش وراح جرى وقعد يدعك ف عنيه
انا متخيلاكى بتحكى وحاسه انى كنت ف الموقف فعلا
اسلوبك ما شاء الله
وبجد انا مبسوطه بالتقدم و البوستات الجميله ..ربنا يكرمك
انتى كمان بتبعتى بوستات ع الوجيعه وف الوقت المناسب
---
انا كمان مريت بموقف شبيه للى انتى مريتى بيه
وهو انك بتكونى مخططه لشىء وتلاقى الظروف والقدر بيلخبط كل الى مخططاة...ودا فعلا ذى ما قلتى اختبار ...هل هنرضى ونقول الحمد لله لعل فى ذلك خير
ولا هنزعل ونسخط ونلعن الظروف
---
كل ما امر بموقف كهذا بقول يارب دبر لى فإنى لا احسن التدبير...وكمان بقول لعل فى ذلك خير
امر المؤمن كله خير
الحمد لله
وبعدين الحياة والدنيا دى دار ممر وليس مقر
مش مهم يحصل فيها كل الى بنحلم بيه ...المهم انه يتحقق ف دار الخلد ودار المقر
________
ياريت يا رومى توصى كل زوارك يدعوا لى ان ربنا ييسر لى امرى ويتم نعمته عليا....وانتى بالذات متنسنيش ف دعائك
ووصى اصحابك وبإذن الله يكون فيهم من يستجيب له الله
متشكرة على كل حاجه وعلى كلامك الجميل وروحك الطائرة الجميله ومتشكرة على صداقتك

lovelysmsm يقول...

اولا نفسى اعرف مين سعد ومين اكرام
تانيا ربنا يكرمك يارب
وتبقى احسن دكتوره على الخير اللى بتحمليه جواكى
ثالثا تبى الجبال ان تنحنى امام الرياح العاتيه

وشكرااااااااااااااا

lovelysmsm يقول...

اولا انا عاوز اعرف مين سعد واكرام دول
تانيا ربنا يكرمك يارب على قدر الخير اللى جواكى
ثالثا تابى الجبال ان تنحنى امام الرياح العاتيه

وشكرااااااااااااا

Aaya يقول...

ريهام

ازيك عامله ايه
يارب تكوني بخير
موضوعك قدمتي فيه لينا رسالة حلوة أوي هو التقرب من ربنا واننا دايما نذكره مش بس في المصيبة إنما في كل أمور حياتنا وإن مفيش حاجة بتحصل في حياتنا إلا وربنا جاعل ليها سبب..

ربنا يوفقك ويوفقنا

لا إله إلا الله .... سيدنا محمد رسول الله

محبتك في الله
آية

روووومي يقول...

سللام عليكم...........
توتو.....
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ده شيء يشرفني بجد انك تزوري مدونتي
وربنا يخليكي يارب علي كلامك الجميل ده

وعايزة اقولك ان الشاطر بجد هوا اللي يتفوق في اي مكان ربنا يحطه فيه طب بطري بقي صيدلة المهم انك ترضي بقضاء ربنا والرضا مش اننا نقول الحمدلله بس
انا عايزاكي تجتهدي في في البيطري وتطلعي من الاوائل كمان كده هيبقي الرضا الحقيقي بجد

واقولك نقطة كمان انتي هتعالجي الحيوان اللي مش هيقدر يقول انا حاسس بكذا
ما اعضمها مهنة بجد
نورتيني وربنا يحفظك ويكتب لك الخير

روووومي يقول...

نعكووووووووووووشة.......
جميلة اوي القصة اللي قولتيها
وصبرتني اكتر واكتر
ربنا يكرمك يارب
نورتيني

روووومي يقول...

هبهووووووووووووووووووب.....
اخيرا نورتي مدونتي يا بنت
بجد ربنا مايحرمنيش من تشجيعك ليا وتفضلي علي طول جنبي

يا جماعة انا باطلب من كل اصحابي اللي بيفتحوا المدونة يدعوا لهبة ان ربنا يصلح حالها ويكتب لها الخير ويفرج كربها ومايحرمنيش منها
امين يارب العالمين

خدي بالك من نفسك اوي
واعرفي ان في ناس بتحبك اوي وبيخافوا عليكي اوي وعايزين دايما يشوفوا ابتسامتك

بحبك يا اغلي انسانة ربنا بعتهالي في الدنيا
نورتيني

روووومي يقول...

lovelysmsm.........
والله انا كمان ماعرفش مين سعد ومين اكرام...وانا صغيرة كنت هموت واعرفهم وكنت زي العبيطة اقعد ابص حواليا واقول هما قاعدين فين طب وهي الابلة اللي بتحكي مابتقولش يا ريهام ليييييييييييييييه
هههههههههههههههههههههه

وربنا يكرمك انت كمان وتبقي احسن دكتور في الدنياااااا

نورتني

روووومي يقول...

آية..........
ربنا يباركلك يارب
انا بخير الحمدلله
ويارب انتي كمان تكوني بخير
احبك في الله

نورتيني

غير معرف يقول...

ana mesh 3arfa akteb arbic mesh 3arfa fi eah
bass 3moma mersy kteeeeeer 3la d3watek and your advice to me
w ana kr2t el bosts bt3tek kolohm realy very good
aktar 7aga 3gbtny 7kaitek ama rkbty el bus with boba
ana kont hamooot men el d7k lma kr2t el mwkef dah
3la fkra ana o5t ya3ny the sister of alb ensan sa7eb mdwanet alb ensan
slaaaaaaaaam

زى الهوا يقول...

ونعم بالله , انا عندى إيمان تام إنى حتما اللى بيحصلى خير , وإن ربنا ما بيعملش إلا الخير , مقالة حلوة وموضوع مثالى

روووومي يقول...

سلام عليكم.........
توتو.....
هههههههههههه يعني انا ما صدقت الناس نسيوا موضوع ورقة النتيجة دي اللي ادتها للراجل بدل الفلوس
تيجي انتي تفضحيني تاني؟!!!!!
هههههههههههه
استري علياااااااا ربنا يسترك دنيا واخرة...بجد كان موقف بشع انا نزلت من الميكروباص والراجل معندهوش ادني شك اني متخلفة عقليا

اهلا بيكي وباخوكي قلب انسان
المدونة بتاعته بجد رائعة ما شاء الله عليه انا باتعلم منه ومن كل الناس اللي بتكتب في التدوين
اصل المدونة بتاعتي حديثة الولادة
(الطب ورايا ورايا حتي في التدوين)
ما عليناااااااا

نورتيني يا جميلة
________________

زي الهوا.....

شرفتي مدونتي جدا
ربنا يارب يختار ليكي الخير دايما ويهديلك نفسك انك ترضي بيه لان بجد ده احلي احساس ممكن يحسه بني ادم
"الرضا بقضاء الله"

نورتيني

صباح الصباح يقول...

اسلوبك حلو حلو بس البوست طوييييييييل يعنى بس لو قدرتى تختصرى يبقى فى الجون

غير معرف يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلى على محمد وعلى ال محمد كما صليت على ابراهيم وعلى ال ابراهيم وبارك على محمد وعلى ال محمد كما باركت على ابراهيم وعلى ال ابراهيم انك حميد مجيد
ربنا سبحانه وتعالى بيقول
ويدعو الانسان بالشر دعائه بالخير
مفيش حد يا يعرف الخير فين ربنا بس الى يعرف وبيختار لكل واحد احسن حاجه تناسبه عشان كده المفروض ندعى ونقول اللهم اقدر لنا الخير حيث كان ثم ارضنا به
على فكره انا مبسوط اوى منك بس ابقى ركزى وانتى بتكتبى الحروف هههههه

عروسة ننوسة يقول...

القصة حلوة اوى
لا اسمح لى اكون زائرة دائمة

روووومي يقول...

سلام عليكم.......

صباح الصباح.....

يا اهلااااااااااا بالنقض
اخيرا حد انتقض
ايوة كده يا جماعة انا عايزة اغلط وانتو تصلحولي لاني جديدة في حكاية التدوين لاني طول عمري باكتب بس باكتب علي ورق
ان شاء الله احاول اتفادي النقطة دي والمرة الجاية باذن الله هاختصر في البوست
وميرسي جدا علي ملحوظتك...علم و يُنفذ

نورتني

============

غير معرف.........

عليه افضل الصلاة والسلام

فعلا اهم حاجة الواحد يبقي عنده ثقة بالله وانه دايما هيختار الخير
معاك حق

اما بقي بالنسبة لحكاية الحروف دي
ههههههههههههه
هرد عليك بكلمة واحدة
انا في كلية طب"من بؤك"
يعني النظر بقي في الباي باي
والشعر بيقع
والضهر قرب يبقي شبه حرف c
وما خفي كان اعظم
ومش عارفة لما اوصل 6 هيححصل ايه؟
يارب بس شوية النظر دوول يفضلوا
اتعب شوية وحاول تخمن الحروف دي
احسن منا اركز اكتر ...وشوية النظر يروحووووووووووووووووووووو

نورتني

==========

عروسة ننوسة....

اسمحلك؟؟....لا انتي مش محتاجة تستاذني انتي بجد نورتيني
وانا اللي باطلب منك انك دايما تديني ارائك في اي حاجة باكتبها

نورتيني

غير معرف يقول...

رومى الموضوع ده هايل قوى وطريقه كلامك حلوه جدا والله وطبعا ربنا مافيش اكرم منه ولا احن منه بس لازم نفتكره ديما وهوه مش هيتخلى عننا وبجد انا هستنى منك مواضيع تانيه ولازم تكتبى علطول ومتتاخريش على اخوكى كيمو ويارب اشوفك احسن دكتوره فى الدنيا كلها

روووومي يقول...

سلام عليكم......
ازيك يا كيمو
ميرسي علي الكطومنت بتاعك وفعلا قضاء ربنا خير
ان شاء الله هاكتب بوست قريب بس اصلي مشغولة شوية قلت بقي احرمكم من الغلاسة والرخامة.........
بقالك كتير مابتتدخلش المدونة بس عارفة انك مشغول ربنا يقويك
نورتني

kochia يقول...

قصة حلوة جدا
بجد

ومعناها جميل
ولازم الوحد فعلا يقتنع ان اختيار ربنا هو الافضل دايما حتي لو هو مش شايف ومش فاهم

كل عام وانت بخير
تحياتي

أ / أحمد عبد المنعم يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
كلام جميل كلام معقول
ما رأيك أن تحاولى أن تكتبى باللغة العربية أكيد سيكون الكلام جميلا جدا وحينها لن تشعر صباح الصباح بالطول
يسعدنى زيارتك وتعليقك على مدونتى
ommee
والسلام عليكم

روووومي يقول...

سلام عليكم......

kOCHIA
نورتي مدونتي وبجد ده شرف ليا انك تقرأي حاجة انا باكتبها
وباعتذر ان ردي عليكي جه متأخر
اصل الدراسة عندي بدات مع اول يوم رمضان وبأمر بشوية ظروف كده
ان شاء الله ربنا هيعديها علي خير

احمد....
ميرسي علي كلامك
بس المشكلة ان انا مش ضليعة اوي في اللغة العربية_حلوة ضليعة دي_ههههه
انا باكتب باللغة العربية بس عالورق
لكن في المدونة باحس اني عايزة اخرج كل اللي جوايا زي ما هو كده بالعامية
وماتتخيلش اد ايه بارتاح لما باكتب حاجة انا حاساها
نورت مدونتي
اهلا بيك
ويشرفني اني ازور مدونتك

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حبيبتى ريهام جميل قوى موضوعك وبارك الله فيكى
وعلى فكره القصه دى قصه روبنسن كروزو دى انا درستها فى الكليه يا حبيبتى
وعلى فكره اسلوبك جميل وانا كمان بحبك جدا وبحس انى اعرفك من زمان وبجد انتى وحشتينى وانتى فعلا انساااااااانه جميله جدا وعسوله وبحب فيكى قوى نبره الاحساس العاليه دى انتى فعلا انسانه حساسه جدا وفيكى الخير بدرجه عاليه
وانا اتمنى لك السعاده وان ربنا يكرمك يارب وكلنا ننجح فى جميع الاختبارات واهم حاجه اختبار الاخره ياااااااااااااااااااارب يكرمنا جميعااااااااااااا ارب دنيا واخره
فى الاخر عاوزه اقولك انا رقيه يا حبيبتى

روووومي يقول...

سلام عليكم..........
ازيك يا روكا عاملة ايه؟
اخيرا نورتي المدونة بتاعتي وشرفتيني برأيك بس والله الكلام اللي بتقوليه ده كتير عليا جدا
انتي اللي انسانة رائعة وبتحس بجد ربنا يكرمك يارب يا رقية
وعايزة اعرف رأيك كده علي طول
والف شكر علي انك قولتيلي علي اللي كتب القصة
خدي بالك من نفسك
نورتيني