الجمعة، 13 فبراير 2009

ملاك بريء


نظرت إليها .....

اسرتني عيناها .....

تركت لعقلي العنان كي يغرق في بحورهما

تَري؟ ما تلك الملامح الملائكية؟

وما تلك النظرة اللي اراها في عينيها؟؟

فقد احسست بدفء وامان لم اشعر بهما قط في حياتي

رغم انها لم تكن علي درجة عالية من الجمال

ولكن وجهها يحمل من البراءة والطفولة ما جعل قلبي يرقص فرحا

سعيدا ... بوجود ذلك الوجه المضيء بيننا في زمن لا يعرف أناسه سوي القسوة

سرحت كثيرا وكثيرا .... ارتميت في حضن عيناها كي استزيد بمعاني الحب والوفاء

التي افقتدها في اقرب الناس الي قلبي

وفجأة ...............

لمحت في عيناها نظرة .... استوقفتني لا ... بل آلمتني

نظرة حزن عميق ....

حزن يأبي قلبها ان يظهره علي وجهها المشرق

كيف يعرف الحزن قلب تلك الفتاة؟؟؟

كيف يعرف الحزن طريقه الي هذا الوجه البريء ؟؟

ولكنها رأتني انظر اليها ....

فاخذت بعيناها عني وهي تحاول ان تستعيد ابتسامتها

التي تنشرها بحب ودفء بين كل الناس المحطيطين بنا

ولكني لم استطع ان أدير وجهي عنها..... كاد الفضول يقتلني

في عيني أسئلة كثيرة

اردت ان أعرف اجابتها

هل اذهب واحدثها ؟؟

أم ابقي في مكاني مراقبة لها من بعيد

اكتفيت بالنظر اليها ....

بذكائها الذي رأيته في عيناها احست بما يدور بداخلي

وكأنها تعلم انني اريد ان اعرف عنها الكثير

نظرت لي نظرة....ابدا لن انساها

نظرة لا استطيع ان اصفها

قلمي يعجز عن وصف ما احسست به

كأنها تقول لي لا تحزني من اجلي أنا اعرف كيف اتغلب علي احزاني

واسعد كل من حولي

ونظرت حولنا فوجدت طفلين ...

فاذا بها تخرج قطعتين من الحلوة من حقيبتها

وتعطي كل منهما واحدة وتقبلهما قبلة حب ورضا

ثم نظرت اليّ والقت لي ابتسامة

ورحلت من أمام عيني

لم يعود عقلي من شروده

وظللت افكر

كيف استعادت ابتسامتها؟؟

هل كانت ابتسامة الطفلين هي الدواء ؟؟؟

ما هذا الرضا ؟؟؟

وما ذلك القلب الحنون الذي يقوي بقوة وبسعادة من حوله؟

هل سأراها ثانية ؟؟؟؟

هل سيسعد قلبي ثانية برؤية ذلك الملاك؟؟

واذا لن اراها ثانية.... ما فعلته ظل في قلبي

وعلمتني الكثير في دقائق .... ابدا لن انساها

______________________________

لماذا نسير وسط الناس ونظرة الحزن في عيوننا؟؟

ألسنا في قوة تلك الفتاة ؟؟؟

ما ذنب من حولنا في رؤية الحزن علي الوجوه

كل منّا لديه ما يدمي قلبه

ولكن .........................................

لا يجب ان نحرم من حولنا نظرة امل

ينتظرها

ابدا لن انساكِ

يا صاحبة اطهر واجمل قلب

هناك 16 تعليقًا:

غير معرف يقول...

جميل جدا يا ريهام
بارك الله فيكى
لفتى نظرنا لحاجات كتير قوى
ع الرغم ان الحزن ساعات بيتملك الواحد بس فعلا اللى بيخرجه من اللى هو فيه تمسكه بربنا عز وجل وبرضو حبه للى حواليه وانه عاوزهم دايما ما يشيلوش همه
ربنا يكرمك باذن الله.. ومستنيين جديدك

غير معرف يقول...

فعلا كلام جميل مش لازم نبين للناس قد ايه احنا مجهدين ولكن نعمل كما وصانا رسول الله صلى الله عليه وسلم بأننا نبتسم حيث قال صلى الله عليه وسلم فيما معناه ( تبسمك فى وجه أخيك صدقه )فالوجب أننا نبتسم ونعامل الناس بخلق طيب وليش بالتكشيرة .
أما صورة هيثم والاسكندرية حاجات جميله ربنا يسعدك ويوفقك ويوفق الجميع وانتظرت تعليقك على الموضوع السابق لانك قلتى حتعلقى هناك وما وجدته وانا منتظره .
عمر المحامى الصعيدى
من الاراضى المقدسة السعودية سلامى لكل من يقرأ التعليق

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا كملت فرجعت لبوستر الصلاة فلقيت انك أضفتى إن الصلاة فى الاية فزادكى الله حرصا وتقوى وفلاح ولا تنسونا من دعائكم لنا .
عمر المحامى الصعيدى

غير معرف يقول...

جمييله يا ريهام بجد واسلوبك فيه تشويق وحسستيني فعلا اني عايزه اتغير من جوايا وحبيت اقوللك انك انتي نفسك كده لانك كتير مجرد ما الواحد بيبصلك بتدينا كلنا بهجه وتفاؤل ربنا يكرمك يا ريهام يا حبيبتي واشوفك على خير
ساره سالم

روووومي يقول...

سلام عليكم ...........

شمس لا تغيب
ويكرمك يا روكا يارب
ونسمع عنك سمع خير
نورتيني

روووومي يقول...

عمر المحامي الصعيدي
الله يسلمك ويارب ديما في خير وسعادة
نورتني
دمت سالم

روووومي يقول...

ساااااااااااااااااارسوووور حبيبي

بجد بجد يعني نورتي المدونة المتواضعة بتاعتي
انا ليا الشرف فعلا انك علقتي علي الموضوع
ويارب ديما تنوريني كده
ربنا مايحرمك من الابتسامة
عايزة اقولك كمان
ان ابتسامتك ليها طابع خاص
وباحب اشوفها جدا جدا
ربنا يكرمك ويوفقك يا حبي

دمتي سالمة

غير معرف يقول...

حلوه اوي يا ريهام بجد عجبتني موووووت
اقولك ع حاجه انتي الملاك ده بالنسبه لي بجد والله مش هزار انتي من اجدع واطيب الناس اللي انا عرفتهم ف حياتي
ربنا يوفقك وتكوني مبتسمه دايما ويكون جواكي كمان الابتسامه دي
المعجبه دائما سالي حمدي

روووومي يقول...

سااااااااااااالي....
ربنا ميحرمنيش منك يارب
اخجلتم تواضعنا والله
عايزاكي ديما تنوريني
لو هتتكلمي عن اطيب الناس بقي
يبقي انتي اول واحدة هتكلم عنها
كنتي غايبة عني فين يا بنت انتي؟؟؟؟؟؟؟؟

بحبك

دمتي سالمة

غير معرف يقول...

gamdaaa moooooooot
gazaki allah khairan
mashkooooooora

PrInCeSS BeRy يقول...

ازيك يا ريهام يارب تكونى بخير ميرسى يا جميل على تواجدك فى عيد ميلادى لك زوق ودمك زى العثل


اما عن البوست الحساس كلماتك جميلة يا ريهام واجمل ما فيها احساسك فيها لان الاحساس بيوصل للقلب اكتر من اى كلمة ممكن تتقال او تتسمع بنحس بيها ونلمسها ونسدقها

تحياتى لاحساسك

غير معرف يقول...

رومى حبى
اذيك وحشانى اوى
انا هبهوووووب
حلو كلامك اوى بس اخر اتنين بوست فيهم بنرة كأبه ليه يا حبى
امال فين كتاب لا تحزن
انتى وحشانى اوى
وانا مش عارفه الاقيكى ع النت خالص
النت اتصلح عندى الحمد لله
مستنيه اشوفك ع النت
من يوم ما اتقابلنا وانتى و حشانى اوةى اوى و مستنياكى تنورينى
استودعكى الله
سلام يا احلى رومى
سلام مؤقت
هبهههههوب
لا اله الا الله

روووومي يقول...

بيري ..........

كل سنة وانتي طيبة يا جميلة
نورتي المدونة

دمتي سالمة

روووومي يقول...

هبهووووووووووووب.........

متحرمنيش من تعليقاتك يا هبة
انا محتجالك اكتر من اي وقت فات
خدي بالك من نفسك اوي
هاجيلك في اقرب فرصة ان شاء الله

ربنا يسعد ايامك ويرزقك بالذرية الصالحة قادر يا كريييييم

سيدنا محمد رسول الله

غير معرف يقول...

اي يا عم الكلام الجامد قوي ده...المدونة تحفة عجبتني تلقائيتك مووت ..انا كنت عارفة انك لذيذة بس قوي كدة ما تخيلتش بجد ربنا يزيدك ويديم المدونة اللي زي العسل دي بجد مدونة..اللي في قلبي علي لساني..وانا مبسوطة انك افتكرتيني وبعثتي ليا عشان ادخل واشوف الحاجات الحلوة دي ...انا بحب اللي يفكر ويتعمق في حاجات ممكن نشوفها بسيطة وبالذات اللي يطلع منها بحاجةتفيده..وانتي من الناس اللي انا شايفاها كده..دخلتي الجمجمة يا ستي..واهي طريقة للفضفضة مننا ومنك..وانا في انتظار كل افكارك بكل شوق ليها..اختك آمي

nazim يقول...

سلمت اختي الكريمه ريهام

وسلم فيك هذا الشعور الصادق

بارك الله فيك وإلى الأمام