الجمعة، 24 أكتوبر 2008

لو لم أكن طبيبة لوددت أن اكون طبيبة


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,,,,,,,

بصوا يا جماعة انا جاية اتكلم انهاردة عن موضوع بجد خنقني

وسمعت فيه كلام كتير من اطباء ومن غير اطباء

وكلام كتير لاذع علينا

واللي دفعني اني اقول الكلام ده هو المشكلة اللي حصلت بين حنين(وهي انسانة عادية مرت بتجربة صعبة مع رحلة علاج وكان نصيبها انها وقعت مع دكاترة مش بيراعوا ربنا)

ودكتور عمرو(وهو طبيب بيدافع عن الاطباء وبيقول ان مش كل الدكاترة كده)واسمحولي كمان اني اعلق علي كلام دكتور صقر(استاذ طب يدرس بالخارج)

وقبل ما اتكلم

انا قبل ما اكون طالبة طب انا انسانة زيي زيكم

وباتعب وباروح لدكاترة ووقعت برده في دكاترة مش كويسين كتير

انا حاولت ارد عند حنين في المدونة بتاعتها

بس حسيت ان الكلام هيبقي كتير

وان بجد الموضوع يستاهل اني اخصص له بوست كامل


الي حنين...............

اولا انا قلبي معاكي لاني بجد عارفة يعني ايه الواحد يبقي

وبيتألم ويدوخ علي الدكاترة ويدفع فلوس كتير

وبعد رحلة علاج طويلة بيتبهدل فيها ادوية

يكتشف ان تشخصيه غلط وفيييييييييييين بقي في الاخر

لما يقع في دكتور شاطر وفاهم الطب صح يشخصه صح وربنا يتم شفاه علي خير ........

.بس يا حنين زي ما في دكاترة كده

في برده دكاترة بيراعوا ربنا وبيحاولوا انهم يتعلموا طب بجد علي اصوله

في ظل ظروف بلدنا اللي ما يعلم بيها الا ربنا.....

بيعز علينا اوي يا حنين ان في عز ما احنا بنحاول وبنجتهد وبنسهر الليالي

عشان نتعلم ونقدر نفيدكم اننا نشوف كلام زي كلامك ده........

انا عارفة انك ماتقصديش اي اهانة لاي دكتور

وعارفة ان اللي وصفتيه ده هو امر فعلا واقع بس انتي برده كان في بعض كلامك لاذع زي مثلا:
(عندما كنت صغيره, كنت دائما ما أتمنى ان أكون طبيبه , لكى يكون اسمى معلقا على كل جدران الحى... وعلى كل الحوائط فى المدينه , رغبة فى أن أرى اسمى معلقا مثل كل الاسماء الأخرى , والتى قد تصبيك احيانا بالتلوث البصرى.لم تكن امنيتى أن أكون طبيبه........... لكنى أحببت أن أكون طبيبه لكى أرى اسمى معلقا هكذا..
وتبقى أحلام الطفوله.... أحلام, وما الامانى والاحلام الا تضليل على قول الشاعر كعب ابن زهير.
لكن نظراتى الطفوليه البريئه قد تغيرت عندما كبرت , وعرفت أن معظمها مثل ,
أسماء الاعلانات والمنتجات تماما,)


الكلام ده مايصحش يا حنين ........

دي مهنة عظيمة مايصحش يتقال انها زي الاعلانات والمنتجات

مهما مريتي بمواقف صعبة مع دكاترة حسبي الله ونعم الوكيل فيهم

يبقي تعممي وتقولي الكلام ده علي الدكاترة او علي المهنة العظيمة دي

مش عظيمة عشان هي مهنتي........

عظيمة عشان بنتحمل فيها اللي كفيل انه يدمر اعصابنا

احنا بشر زينا زيكم يا حنين

بنشوف عيانين كتير يموتوا قدامنا واحنا مش قادرين نعمل لهم حاجة

يا اما لنقص امكانيات او لعدم اكتشاف علاجه

بس في كل الحالات هو ألم نفسي بشع وفظيع

وبيبقي ألم افظع لما نسمع عن دكاترة مهملين ومقصرين زي اللي حكيتي عنهم دووول

انا مش باقول الكلام ده عشان نسمع كلمة شكر او تقدير من حد لالالالالا

ثوابنا عظيم عند ربنا ان شاء االله

بس اعتقد ان ابسط حقوقنا اننا منسمعش كلام زي دي ولا اهانات زي دي

الف سلامة عليكي ........ وربنا يتم شفاكي علي خير


الي دكتور عمرو فاروق....................

سلام عليكم دكتور ....

انا مش عايزة حضرتك تضايق من كلام حنين

احنا برده لازم نعذرها لان هي بجد اتعذبت واتألمت

واي كلمة اتقالت من حنين او من اي حد علق في مدونتها

او في مدونة حضرتك

فهي رأي شخصي لا ينقص من الاطباء شيء

ولا ينقص من عظمة المهنة دي شيء

تعبنا يا دكتور والعذاب والالم اللي بنشوفه ثوابنا عند ربنا مش من البشر


امبارح كنت في محاضرة اطفال والدكتورة سألتنا سؤال انتو ليه دخلتوا كلية الطب؟

وكل واحد فينا كانت ليه اجابته........

عارف يا دكتور هي كانت اجابتها ايه؟

ان هي بتدرس كل السنين دي ومستنية فرصة تجيبلها

انها تنقذ حياة بني ادم واحد بس عشان يبقي سبب في دخولها الجنة

(ومن احياها فقد احيا الناس جميعا)

وقالت لو ده حصل وكنت سبب في انقاذ مريض واحد

يبقي انت خلاص مش عايز حاجة تاني مالدنيا موت وانت مطمن

ابشر بالجنة يا دكتور ........

.وخلينا برده نجتهد برغم كل الكلام اللي بنسمعه

وبرغم الدكاترة اللي مشوهين مهنة الطب في نظر الناس

ربنا يوفق حضرتك يا دكتور ونسمع عن حضرتك سمع خير


الي دكتور صقر......


انا بني ادمة عادية جدا فتحت عنيا عالدنيا

لاقيت اني كل ما اتألم واتعب والدتي توديني عند واحد كده

بيلبس بالطو ابيض وبيضحك في وشيي

وبيديني علاج وباخده والالم بيروح ....

برغم انه ساعات بيدني حقن وبيتوجعنيييييييييييييي .... بس في الاخر باخف


حسيت ان هو ده اللي نفسي فيه....

هو ده اللي نفسي اعيش الباقي من عمري عشانه ....

انا عايزة ابقي زي الدكتور ده

كبرت وكبر حلمي جوايا وربنا كرمني ودخلت كلية الطب

واتصدمت بالواقع الاليم ......

ولاقيت نظام الدراسة متخلف وغبي(سوري عاللفظ بس هو مايتقالش غير كده)

نظام يخليك تندم انك في يوم مالايام فكرت انك تبقي طبيب ....

.ناس كتير اتكسرت وسابت الدراسة وحولت كلية تانية

وناس كتير قالوا يلا ادينا هانقضيها وزي ما تيجي تيجي

وناس قالوا لا احنا مش هانستسلم وهنحاول في ظل الظروف اللي بنمر بيها دي

اننا برده نتعلم ونبقي دكاترة بتفهم

نحاول اننا نحفظ زي ما هما عايزين عشان نجيب التقدير

اللي يوصلنا اننا ندرس في الخارج او ان تجيلنا اي فرصة نتعلم الطب علي ايد

اطباء زي حضرتك كده يا دكتور ....

اطباء درسوا الطب كما يجب ان يكون

وفي نفس الوقت بنحاول نتعلم الطب

واحنا هنا في اننا نبحث مستخدمين الانترنت

ونشوف الناس اللي برا دوول بيفكروا ازاي
يعني انا كنت فكرت اني اعمل فالمدونة دي اني اجيب حالات واناقشها علي
حد معلوماتي الضئيلة في اني بس احاول اتعلم انا وصحابي الطلبة ازاي نفكر وازاي نشخص صح
وبعد كده قررت اني اعمل مدونة كاملة عن كده وكتبت الكلام ده في بوست قبل كده
وان لو في امكانية نستعين باطباء ان طريق الانترنت زي حضرتك يادكتور وزي دكتور عمرو
في انهم يساعدونا ويصححوا لينا لما نغلط
سنة 5 صعبة جدا وطويلة ومافيهاش وقت للانترنت انا عارفة
وخاصة لاننا بناخد باطنة واطفال
بس انا لما حسيت بالواقع المرير اللي اتكلمت عنه يا دكتور
حسيت اني لازم احاول اغير الوضع ده
مش اني اقول كلام لاذع وازعل وبس

مش يمكن في يوم من الايام حد مننا يمسك منصب يمكنه انه يغير من حال الطب في البلد؟!!!!!

مين عارف ؟

بس علي الاقل احنا بنحاول نغير اوضاع كتير غلط

ونشوف دكاترة كتير زي اللي حضرتك اتكلمت عنهم

بس ده مايديناش الحق برده اننا نتكلم بالطريقة دي وحضرتك بتقول:

(من حق كل مريض أن يلقى الرعاية المناسبة و ليس من حق أحد أن يبقى الدجالون باسم الطب يعيثون فساداً فى الأرض . لسنا ملائكة كى نعفى من المسئولية.او ان نضع حاجزاً قوياً يمنع الناس منا. يصل الى التجريح و السخرية و الاساءة الى كل من يحاول لفت الانتباه الى الأمثلة السيئة بل والمشينة فى عالم الأطباء الذى يموج بكل الأمثلة على طرفى النقيض)


ايوة احنا فعلا مش ملائكة احنا بشر

وفينا الصح وفينا الغلط

فينا اللي بيراعي ربنا وفينا اللي مش بيراعي ربنا

ودكتور عمرو مايقصدش اي اهانة ولا اي سخرية من حنين .....

بس هو عز عليه ان في ظل الظروف اللي احنا بندرس فيها الطب في مصر

يجي ويسمع كلام حنين وهي بتعمم القضية كده ........

وانا بصراحة مش شايفة في كلام دكتور عمرو اهانة لحنين

وان كان فيه بعض الحدة ودي نابعة من الظروف اللي احنا بنجاهد فيها

في بلد اكتر مهنة مُهانة فيها هي الطب

قبل ما نلوم الاطباء نشوف الاول هما واخدين حقوقهم والا لا؟

احنا بنطلب من الدكتور انه يتعلم ويبحث عن المعلومة

ده هيجي منين وهو بياخد مرتب مايزدش عن 400 جنيه

ما هو اصل مش كلنا اتولدنا لاقينا اهالينا دكاترة يساعدونا

ولا لاقينا الفلوس اللي تسندنا عشان نتغلب علي ظروف البلد

_______________________________

اسفة اني رغيت وطولت عليكم

ومش عايزة اي حد فيكم يزعل من كلامي انا مقصدتش اني ازعل حد

بس من ابسط حقوقي

اني اقول كلام بيدور جوايا عن المهنة اللي هاقضي فيها عمري

واللي ناس كتير اوي مش حاسين معناها

وبعدين كده عطلتوني عن المذاكرة؟؟؟

عندي امتحان اطفاااااااااااااااال يا جدعاااااااااان

يلا بقي هارخم عليكم كالعادة وهاطمع في انكم تدعولي في كل سجدة

وياريت يا حنين ويا دكتور عمرو محدش يزعل من التاني بقي

كلنا في الاول وفي الاخر بني ادمين

واي حاجة وحشة او كويسة فالبلد في علينا كلنا

وانا باطلب منكم انكم تنهوا الموضوع ده في مدوناتكم


تقبلوا تحياتي......................من واحدة نفسها تتعلم الطب كما يجب ان يكون


R.N.F.

هناك 5 تعليقات:

Dr Saqr Jr يقول...

شكراً على الأسلوب الراقى فى الحوار......

يا سيدتى أعرف الكثير جداً من الأمثلة المضيئة و التى تستحق التحية و العرفان

ولكن عملنا لا يحتمل مقصر واحد

تخيلى طبيب واحد سىء فاتح عيادة . كم مريضاً سيخرج من عنده بوصفة تضره

فما بالك بالمئات بل و الألاف الذين لا يخافون لومة لائم

من مصلحتنا جميعاً أن ننقى الوسط الطبى.

وليس تبريراً أننا نسهر ونعمل ليل نهار! فهل يبرر للشرطة تعبها تعذيب الناس أو سوء معاملتهم ؟؟؟

فى النهاية لا يصح الا الصحيح .

بارك الله فيك .

الازهرى يقول...

صديقتى العزيزة

اول مرور ولن يكون الاخير
حوار راقى استمتعت به كثيرا
ولكن اسمحى لى اتفق مع الدكتور صقر فى كلمته


فى النهاية لا يصح الا الصحيح .

تحياتى دوما

blue-wave يقول...

بالفعل تحياتى لكلامك الراقى
لخصتى الحوار واسباب الخلاف لاسلوب جميل
تحياتنى

blue-wave يقول...

بالنسبه للدكتور صقر
وما هو الصحيح سيدى؟؟؟؟؟

هبههههووب يقول...

السلام عليكم
اذيك يا رومى واذى زوارك الاعزاء
شوفى يا رومى بالنسبه لموضوع الطب دا انا ف الاول بشكر كل طبيب بيراعى ربنا ف شغله وبيتقى الله ف المريض الى قدامه
عارفه يا رومى انا من يومين قريت ف جريدة الاسبوع ان هانى هلال اعترض على التوسع وفتح كليات طب خاصه جديدة نظرا لتدنى مستوى الاطباء المتخرجين منها
---
صحيح مش معنى كلامى ان كلهم وحشين بس الغالبيه كدا
وبردو مش كل الى ف طب عادى كويسين
الطب ا عايز اجتهاد وتعب ومن جد وجد
والى بيتعب فيه بجد بيلاقى نتيجه حلوة وبيشوف ان ربنا بيجعل شفا الناس على ايديه وما فى حاجه ف الدنيا حاجه اسعد من انك تحس انك كنت سبب ف اسعاد اى شخص
فاكرة يا رومى لما كنا بنروح زيارات مع رساله وجمعيات خيريه ونشوف الفرحه على وشوش طفل مريض او يتيم
اد ايه بنبقى فرحانين
فما بالك لما تكتبى دوا لمريضص وييكون سبب شفاة تخيلى ثوابك ايه
متضايقيش يا رومى ان الدراسه صعبه
بس اعرفى ان الحاجه السهله ملهاش لازمه وان الصعوبه الى انتى شايفاها دى هى الى هتخليكى ان شاء الله انتى وكل زمايلك احسن دكاترة ف مصر
---انا كمان متأذيه من اهمال الدكاترة والمصايب الى بتحصل بسبب البعض المهمل منهم
وعلشان كدا انا شايفه ان يتعمل اختبارات لدخول الكليه العظيمه دى ومش اى حد معاة قرشين محيرينه يدخل الطب ويبقى دكتور ويفتح عيادة ويموت البنى ادمين
لازم يدخلها الى يستحقها فعلا
لان ربنا بيجعله سبب ف شفاء البشر
وربنا يحميكم ويحفظكم لينا
ويوفقك يا حبى
اسألك انتى وكل زوارك الدعاء ليا ان ربنا يصلح لى كل احوالى ويسعدنى دنيا واخرة
معلش طولت
بس الموضوع فعلا مهم
بالتوفيق
الا الامام