الجمعة، 17 أكتوبر 2008

وقفة مع النفس

الي كل من ينظر الي مرآته ويبكي

الي كل من يحمل الكرة الارضية علي رأسه

الي كل من يظن انه اكثر انسان مصاب في العالم

الي كل من ينظر الي انسان ويقول يا ليتني كنت في مثل ثرائه او صحته

الي كل من يندب حظه...........انظر حولك وتفكر في خلق الله وحكمته في بديع صنعه
هو العزيز المقتدر خلق كل شيء بقدر ولحكمة لا يعلمها الا هو

_______________



Do you think you are unhappy??........ look at them






If you think your salary is low, how about her؟


If you think you don't have many friends...





When you feel like giving up, think of this man




If you think you suffer in life, do you suffer as much as he does?




If you complain about your transport system, how about them?



If your society is unfair to you, how about her?





لقد اعجزتني تلك الصور عن الكلام فعندما اشعر بأي ألم او تذمر من اي شئ يحدث لي

وهو في نظري -انا المخلوق الضعيف- شيء سئ لا اريده

بل دائما ابحث عن الافضل والافضل والافضل انظر الي تلك الصور

واغرق في تفكير عميق ......سائلة نفسي لماذا انا حزينة هكذا؟؟ لماذا احمل الدنيا علي رأسي؟؟

لماذا ابكي وهناك حبيبي خالقي .....يسمعني في كل وقت....ويفتح لي باب الرحمة والمغفرة؟

لماذا احزن علي شئ فاتني.......هل سأكون علي علم بما هو خير لي اكتر ممن خلقني وقدر رزقي؟؟؟

لماذا لماذا لماذا لماذا.............مليون لماذا تدور في رأسي!!!

ناسية بأن هناك الخالق العظيم هو الذي خلقني من تراب

وهو الذي يدبر لي امري وهو من يعلم الخير لي حتي ان كان في نظري اسوأ شيء قد يحدث لي في تلك الدنيا

......................................

يقول الشيخ عائض القرني:

اذكر نعم الله عليك فاذا هي تغمرك من فوقك ومن تحت قدميك

(وان تعدوا نعمة الله لا تحصوها)

صحة في بدن........أمن في وطن,

غذاء وكساء. ......... لديك الدنيا وأنت ما تشعر ,

تملك الحياة وأنت لا تعلم

(واسبغ عليكم نعمه ظاهرة وباطنة)

عندك عينان,ولسان وشفتان ويدان ورجلان

(فبأي آلاء ربكما تكذبان)

هل هي مسألة سهلة ان تمشي علي قدميك وقد بترت اقدام؟

وأن تعتمد علي ساقيك وقد قطعت سوق؟

احقيق ان تنام ملء عينيك وقد اطار الالم نوم الكثير؟

وان تملأ معدتك من الطعام الشهي وأن تكرع من الماء البارد وهناك من عُكر عليه الطعام ونغص عليه الشراب بأمراض وأسقام؟

أتريد في بصرك وحده كجبل أحد ذهبا؟

أتحب بيع سمعك وزن ثهلان فضة؟هل تشتري قصور الزهراء بلسانك فتكون ابكم؟

انك تعيش في نعم عميمة وأفضال جسيمة ولكنك لا تدري

تعيش مهموما مغموما حزينا كئيبا وعندك الخبز الدافيء والماء البارد والنوم الهانيء والعافية الوارفة

تتفكر في المفقود ولا تشكر الموجود,

تنزعج من خسارة مالية وعندك مفتاح السعادة وقناطير مقنطرة من الخير والمواهب والنعم والاشياء!!!!!!!

فكر واشكر........

(وفي أنفسكم أفلا تبصرون) .

فكر في نفسك وأهلك وبيتك وعملك وعافيتك وأصدقائك والدنيا من حولك.......

(يعرفون نعمة الله ثم ينكروها).

________________________

أحبكم في الله

R.N.F.

هناك 5 تعليقات:

غير معرف يقول...

رومى الموضوع ده بجد هايل ووحشنى مواضيعك الحلوه دى وبجد الصور اللى انتى جايبيها دى بجد حسست الواحد انه فى نعمه بجد بس هوه فعلا مش حاسس بيها ويارب كل الناس تقدر تحس بكده واللى انتى عاوزه توصليه ليهم وبجد ده موضوع هايل وخلينا نشوف حاجات من دى علطول وعلى فكره انا مش بجامل ده حقيقه والله ويارب اشوفك مبسوطه ودكتوره شاطره كده ويارب اقف مع الناس اللى بتقرب منه وبتحبه لان ربنا مش بينسا اى حد يفتكره ويارب الخير للكل وماتنسيش مواضيعك الحلوه دى وكترى منها شويه

روووومي يقول...

سلام عليكم....
كيمووووووو...
ازيك يا كيمو؟
حارمنا من تعليقاتك ليه؟
ربنا يحليك علي كلامك الحلو ده
فعلا معاك حق مافيش اجمل من الرضا بقضاء الله
انا عارفة اني مابقتش اكتب زي الاول
بس ده غصب عني والله الدراسة السنادي مش سهلة وانا باحاول اوفق بين النت والدراسة علي اد ما اقدر

دعواتك معانا

نورتني

Unknown يقول...

reham ya a7la roro w ur topics are the best ,,rbna ykrmk 3al ad ma bt7awelly t5afefy mn hmoom w a7zan el nas kfaya sawaab enk 5aleeteny 2a2ool al7amdulellah from my heart wana 7ssa eny the saddest one all over the world :)u deserve to be loved by anyone know u :) I LUV U

روووومي يقول...

سارة........ سوسو
حبيبة قلبي
مش عارفة اقولك ايه عالكلام الجميل ده
ربنا ميحرمنيش من تشجيعك ليا ابدا يارب
وربنا يسعد ايامك واشوفك ديما بخير
u deserve to be the happiest human on the earth
:)
بحببببببببببببببببببببببببببببك

Unknown يقول...

جميله اوى يا ريهام ربنا يوفقك دايما




محمد سامى