الجمعة، 10 أكتوبر 2008

حبة طب عالماشي


السلام عليكم....................

قررنا نحن ريهام ابوالمجد وانا في كامل قواي العقلية

تغيير نشاط المدونة فالفترة القادمة

انا عارفة ان ناس كتير هتضايق مني

بس انا حاسة اني عايزة اعمل حاجة للطب

بس ده مايمنعش اني هاجي واغلس عليكم برده

كالعادة واحكي عن اللي باحسه في الدنيا العجيبة دي

بصوا بقي ...

.التركيز ان شاء الله هيبقي علي الاطقال والباطنة بصفة خاصة

وعلي بقية فروع الطب بصفة عامة


بس معظم الحاجات هتبقي

case studying

يعني مثلا هاجيب صور لحالات معينة ومفروض اننا نعرف الحالة دي ايه؟؟؟؟

او هتبقي

problem solving

يعني هاحكي عن شوية

symptoms and signs

ومفروض نفكر سوا في الحل بتاعها

واي تسجيلات اقدر اجيبها هاجيبها وخاصة

videos of medical examination

بس دعواتكم معانا بقي
............................................
وكبداية
this link contains different types of heart sounds
you can hear it online while u r doing anything on the internet
to make these sounds familiar to your ears and to be able to
differentiate each pathological heart sound

________________________


يارب علمني بان الفشل هو الخطوات التي تسبق النجاح

يارب علمني ان التسامح هو اعلي مراتب القوم وان حب الانتقام هو اول مظاهر الضعف

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
__________________________
بتلف الدنيا بينا وساعات بتجرحنا
ايام بتفوت علينا وتاخدنا من روحنا
ساعات بنتألم وساعات بنستسلم
بس الاكيد مع كل جرح لازم بنتعلم
احنا اتخلقنا فالحياة عشان نعيشها
مهما تكون فينا الجراح لازم نحوشها
الليل ساعات بيكون غميق
بس النجوم مالية الطريق
مش كل سكة هنمشي فيها الشوك هيفرشها
R.N.F

هناك تعليقان (2):

نعكشة يقول...

انا مش معترضة علي التغيير
بس اية المشكلة انه ميكونش تغير
يكون فقط اضافة
يعني تكمتبي في كل المجالات
المدونة مدونتك و الشورة شورتك

امو هند

بقولك اية حلوة البتاعة اللي انتي كاتباها ي الاخر دية
عسولة قوي ماشاء الله

الليل ساعات بيكون غميق
بس النجوم مالية الطريق
مش كل سكة هنمشي فيها
الشوك هيفرشها

عجبتني جداً

سلمت يداكي

سلام عليكي

روووومي يقول...

سلام عليكي يا نعكوشة........
مين ام هند دي يا بنت؟ جبتي هندي دي امتي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من وراياااااااااااااااا؟؟؟؟؟

انتي فعلا معاكي حق انا كنت بافكر اعمل مدونة تانية مخصصة للحاجات الطبية وكده بس قلت اعملها هنا وخلاص

بس عارفة المشكلة دلوقتي في ايه؟
انا صحابي اللي بيتابعوا المدونة قليل منهم اللي بيدرس طب وانا مش عارفة اوصلها للناس ازاي

انا لسه بافكر واحتمال الغي الفكرة خالص او اني اخليها زي ما بتقولي كده متنوعة

ادعيلي ربنا يهديني للخير حيث كان

نورتيني