السبت، 3 مايو 2008

لا لليأس

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,,,
انا متلغبطة جدا ومش عارفة ابدأ منين انا ماجربتش اكتب قبل كده او بمعني اصح مش متخصصة في مجال الكتابة والقراءة والحاجات الخطيرة دي ههههههه.

مع الاسف طبيعة الدراسة بتخلي الواحد كتير يبعد عن حاجات هوا بيحبها بس الفضل يرجع لهبة صاحبتي بعد ربنا لان بوجودها في حياتي عرفت حاجات كتير مكنتش اعرفها وبدأت احس اني مش عايشة للطب وبس ومن ضمنها المدونة......انا مكنتش اعرف يعني ايه مدونة ولا كنت باحب اقرا كلام علي الكمبيوتر بس لما تعمقت في الموضوع حبيته جدا جدا لان الواحد من خلال الحاجات الجميلة دي بيقدر يستفيد من خبرات الناس اللي حواليه ويتعلم منهم.
بس هوا الغريب في الموضوع ان التوقيت اللي انا قررت اعمل فيه المدونة دي توقيت قاتل جدا جدا لاي طالب طب وهو شهر 5 شهر الفزع والكوابيس المليئة بالامتحانات ......بس خلوني احكيلكم انا ايه خلاني اخد القرار ده.

كتير الانسان بيمر بظروف صعبة في حياته والظروف دي بتعطله عن تحقيق احلامه وكتير الانسان بيضحي باحلامه لما يحس انه هيبقي اسعد لما يساعد غيره في تحقيق احلامه......انا مش عارفة صح والا لا ان الانسان يعمل كده بس اللي انا واثقة منه ان اي انسان لما بيفوق علي واقع انه ماقدرش يحقق حلمه بيبقي الواقع أليم جدا جدا بغض النظر عن السبب كان ايه ووخاصة لو كان الحلم اللي هيحققه ده مش حلمه هوا لواحده لا ده حلم نااااااااااس كتييييير اوي بتحبه وبتفرح لفرحه
اد ايه احساس سيء ان الانسان يحس انه خذل نفسه وانه ماوقفش صامد قدام الظروف وقال يارب الحمد لله انا راضي بحكمك وهاصبر
وهاحاول مرة واتنين ومليون........
انا مش هوجع دماغكم بالظروف دي.....بس خلينا في النتيجة الا وهي
(اني لاقيت نفسي فاضل شهرين علي امتحانات اخر السنة وانا عندي 4 مواد تقدروا تقولوا ان اللي اعرفه فيهم ماينجحنيش)
حسيت بالاحباط وان خلاص مفيش فايدة وحسيت ان مفيش حاجة حواليا مشجعاني اني احاول وكل اللي حسيته ان خلاص سنة رابعة راحت مني وكانت نتيجة الاحساس بالاحباط ده ان الشهرين بقوا
شهر......!!!!
طبعا لما صحيت عالواقع الاليم ده حسيت باحباط زيادة وان خلاص مفيش فايدة لدرجة اني فكرت أأجل السنة كلها بس سبحان الله ربنا كريم جدا وامبارح بعتلي رسالة اللي بيها بيقولي حاولي ماتيأسيش قمت اتوضيت وصليت وبكيت وندمت علي السنة اللي راحت مني وقريت كتاب "لا تحزن" من احب الكتب الي قلبي وبجد اد ايه فرق معايا الكتاب ده وحسيت ان لسه فيه امل وان المفروض الواحد مايبصش وراه واكتر فقرة عجبتني فيه هي فقرة(يومك...يومك) وملخصها ان الانسان يعيش يومه من غير ما يفكر في اللي فات ولا حتي يفكر في اللي جاي لان مجرد التفكير ده هيسرق اللحظة اللي هوا عايشها دلوقتي الصح اننا نفكر ازاي نستغل كل لحظة عايشنها حالا اننا نعمل عمل نتقرب بيه لربنا ونزود حسناتنا.............
الفجر بيأذن دلوقتي واد ايه انا فرحانة لان الفجر ده بداية حياة جديدة هاعيشها لطاعة ربنا وللمرضي وخلاص مش هفكر في اللي فات ولا هشغل دماغي باللي جاي وهاحاول بكل قدرتي وطاقتي اني ماضيعش سنة رابعة وانا كلي ثقة في حبيبي (الله) انه مش هيضيع تعبي صحيح انا غلطت وبجد ندمانة بس ربنا قال في الحديث القدسي:
(من تقرب الي شبرا تقربت اليه ذراعا ومن تقرب الي ذراعا تقربت اليه باعا ومن اتانى يمشي اتيته هرولة) ......
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
هدف مدونتي ان اساعد نفسي واساعد اي حد عايز ينجح وعايزاكم انتو كمان تساعدوني ولو اليأس جه وخبط علي بابنا نقوله لا خلاص احنا ناس مؤمنين بالله منعرفش حاجة اسمها يأس
(اللهم لا تزغ قلوبنا بعد اذ هديتنا وهب لنا من لدنك رحمة)
وكمان هاجيب اي لينكات لمعلومات طبية او حاجة تخص مناهجنا او اي اخبار عن الاستمحانات
وكبداية ده لينك عن كيفية المذاكرة والتغلب علي الزهق والملل منها http://www.studygs.net/arabic/index.htm
وهيبقي اغلب الموضوعات عن التنمية البشرية وعن المواقف اللي بامر بيها في حياتي ويشرفني انكم تشاركوني بآرائكم
معلش طولت عليكم (اصلي رغاية شوية ..بصراحة هما شويتين) ادعولي وادعوا لكل طلبة الطب عندنا امتحانات الاسبوع ده لاخر مادة درسناها في العملي السنادي بالنسبة ليا هي (الطب الشرعي) ويارب يكون الامتحان ده بشرة خير للي جاي ...امين امين.انا في انتظار تعليقاتكم وهي اللي هتشجعني اذا كنت اكمل كتابة في المدونة والا لا
(اللهم ارحمنا فأنت بنا راحم...ولا تعذبنا فأنت علينا قادر)
اني احبكم في الله

هناك 15 تعليقًا:

هبههههووب يقول...

اذيك يا رومى يا حبى
يارب تكونى بخير
انا بثبت حضور بس الاول
واضمن اتنى اول كومنت
وبعدين هقرأ كلامك وهعلق براحتى
سلام مؤقت

هبههههووب يقول...

اولا بشكرك يا رومى على الموضوع الهايل الى كله امل وتحدى
وهى دى رومى الى انا عرفتها وحبتها
وشكرا على ذكرك اسمى ف مدونتك وكمان ف اول بوست ليكى فيها
....
موضوع حلو اوى للمقدمه
جو اون
الى الامام
ربنا يوفقك يا حبى
ويكتب لك كل خير
حلو اوى ان الانسان يعرف يعالج نفسه بنفسه...ويعرف يعمل لها ايه لما تبقى اذاى
وانتى قلتى نقطه مهمه اوى انك لما كنتى تعبانه ويائسة
قومتى صليتى ودعيتى ربنا والاهم انك مش استسلمتى وخلاص
لا عملتى حاجه كمان يعنى اشتغلتى وانك جبتى الكتاب الى تقرى فه وتستفيدى والى يخرجك من المود دا بعد امر الله سبحانه وتعالى
الدعاء لوحدة مش كفايا لازم العمل ...عندك حق ف كل كلمه
ربنا يكتب لك الخير
----
متتسرعيش ف استقبال الردود والكومنتات
لان محدش لسه يعر ف مدونتك ....شويه شويه هتتعرف واصحابك هيعرفوها
وربنا يكتب لك كل خير
وبجد عجبنى اوى الديزاين بتاع المدونه اد ايه مريح وكلامك حلو اوى
...
اول مرة اعرف ان اسلوبك شيق ف الكلام كدا
الى الامام يا رومل
وسلام مؤقت

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ماتتصوريش يا ريهام انا فرحانه اد ايه ان انت فوقتي من الغيبوبه المؤقته دي لاني واثقه من كرم ربنا ده اولا ومجهودك واصرارك على انك تكوني احسن طبييه وده ثانيا لانك فعلا ومن غير مجامله قدراتك دلوقتي بتنم على انك ان شاء الله هتكوني متفوقه في مهنتك وعلى فكره انت اسلوبك حلو اوي في الكلام من غير قر ولا حاجه وما تحرميناش من كلامك بس لما تكوني فاضيه

وربنا يكرمك ويجازيكي خير يااااااااااااااااااااارب

يارب اكون ما ازعجتكوش بكلامي لاني اول مره اكتب رد على مدونه
يلا بقى مع السلامه



لا اله الا الله

غير معرف يقول...

المدونة بجد هايلة ربنا يكرمك ويوفقك دنيا وآخرة
موءة

غير معرف يقول...

لا لليأس
كلمة بحد ذاتها يا ريهام بتديكي الأمل انك مش بس تعيشي الحاضر وبس لا انما بخليكي تستغلي كل لحظة منه وتعيشيه بفرح وبسلام بالفعل اليأس عندما يصيب قلب الإنسان أكرر قلب الإنسان يصيبه بالشلل التام وكانه يصبح عاجزا عن الشعور حتى بابسط المشاعر التي ممكن ان تدخل القليل القليل من الفرح الي قلبه)
وبراي انا يا ريهام كلمة (لا) لازم يكون عندنا الشجاعه الكافيه اننا نقولها لكتير من الحاجات الي ممكن تشدنا لتحت مش لفوق والي ممكن مع ضعفنا تكون سبب من اسباب فشلنا لذالك انا معاكي يا ريهام لا لليأس ونعم لأمل ونعم للتحدي ونعم لكل يوم تشرق فيه السمش من جديد
اختك مايا

غير معرف يقول...

بداية موفقه للمدونه بتاعتك وكلامك مريح قوي وبيدي دفعه للامام ربنا يوفق يا رب في امتحانتك وكل اصحابك اللهم امين

شريهان

Noaa يقول...

رومى حبيبة قلبى متتصوريش انا فرحانة ازاى انك والحمد لله خرجتى من المود الوحش اوى اللى كنتى فيه ده ..انا حسيت بالامل والتفاؤل اللى ماليكى من بين السطور وبجد انا سعيدة جدا بكدة ويارب ربنا يديمها عليكى نعمة الرضا والتفاؤل
مش عايزة اطول عليكو ف اول مشاركة لكن اوعدكو انى هكون عضوة فعالة جدا معاكو
اصل بصراحة الموضوع مستهوينى اوى وحاسة انى عايزة اتكلم كتير فيه
سلام مؤقتا

روووومي يقول...

السلام عليكم احبائي القراء.....
انا بجد بجد مش عارفة اقولكم ايه علي مشاعركم الرقيقة دي وتشجعكيم ليا انتو ماتتخيلوش تعليقاتكم فرقت معايا اد ايه وحمستني اد ايه..
شكرا يا بوبا علي كلامك الجميل ده ويارب تفضلي جنبي لاخر يوم في عمري،
روني(اختي حبيبتي رنا) الله علي كلامك ووعد مني اني مش هخذلك ابدا ومش هحكرمك من كتباتي بس ابقي شوفي هتقعدي عالكمبيوتر ازاي بقي ههههههه،
موءة شكرا علي دعائك ونفسي نبقي اصحاب واخوات ،
شريهان نورتي مدونتي واتمني تبقي معانا علي طول
مايا (بحبك يا بت) هههه مايا يا جماعة اول ما شافت البلوج بعتتلي رسالةععالمحلول تعبر عن فرحها وتشجعني وكمان سابتلي كومنت رفع من معنوياتي اوي...ربنا مايحرمني من قلبك يا مايا
نووووووءة ربنا يكرمك وبعدين يا ستي طوولي براحتك واوجعي دماغنا اصل هي ناقصة بقي كلية طب ونوءة كمان ههههه شرفتيني.....
مش عارفة اعبر لكم عغن سعادتي بوجودكم جنبي وانا باخد خطوة زي دي
ربنا يخليكم ليا
اني احبكم في الله
لا اله الا الله

غير معرف يقول...

السلام عليكم رومى حبيبة قلبى طبعا ومن غير كلام انتى عارفة قد اية(بحبك وبخاف عليكى)ومش انا الوحدى اللى بحبك دى ناس كتيرة بس على فكرة عجبنى اوى كلامك بس علشان الانسان يقدر يحقق هدفة اول حاجة ولابد منها انة يقرب من ربنا وربنا عمروا ما هيكسفك لانك بجد تستهلى كل خير وانا بحبك اوى وربنا اللي يعلم ياحبيبة قلبي وفي النهاية اتمنى ليكى التوفيق من كل قلبى بس على فكرة لو مش جبتيلى حلاوة النجاح هموتك انتى عارفة انا ما بعرفش نفسى فى الحاجات دى صدعتك انا بس سورى ربنا يخليكى لينا ياااارب ويوفقك ويقدرك على عمل الخير

غير معرف يقول...

طبعا يا ريهام احنا بنشتغل شغل عالي عالي مش اي اي ولا زي زي وانا بجد فرحانه جدا لأنك اخييييييييييرا لقيتي نقطة القوه الموجوده جواكي وقدرتي تكملي الطريق الي كنتي ماشيه عليه من الأول يالله الي الأمام وعايزه بس انزل مصر اشوف يافطة بالبنونطةالعريضة
دكتوره زعبوله للأمراض المستعصيه هههههههههه

غير معرف يقول...

انا بجد مبسوط قوى يارومى انك قدرتى تغيرى نفسك بجد وانك استعنتى بالله وقدرتى تفوقى من اللى كنتى فيهوان شاء الله ربنا هيقف معاكى وتكونى احسن كمان وكمان والمدونه بجد هايله جدا وربنا يوفقق يارومى يا اغلى انسانه عندى فى الدنيا دى كلها وياريت كله يسمع بنصيحتك وبكلامك الجميل ده وان شاء الله دى هتبقى حاجه كويسه وخطوه للجاى وربنا هيكرمك طول ما انتى مع ربنا لانك مش نسياه وبتفتكريه علطول وياريت كل الناس تعمل زيك يارومى كده وتحقق اللى بيتمنوه من الدنيا وانا فرحان جدا ومبسوط انك بقيتى بالحاله دى ويارب دايما تكونى بخير وانا هستنى منك مواضيع تانيه لانى حابب اسمع منك اكتر واكتر وربنا يوفقق ياارب

روووومي يقول...

ربنا يخليك يا كيمو
وميرسي جدا علي الكلام الجميل ده
وربنا يوفقك انت كمان في حياتك
ومش هاحرمك من كلامي ده بس استحمل انت الرغي بتاعي بقي هههههههه
ربنا يسعد ايامك

غير معرف يقول...

الف مبرووووووووووك لاصحابك يا حبي
وعقبالك يا قمر
وعاوزاكي تكتبي هنا كتيييير بجد بحب كلامك قوي و بيريحني قوي قوي
ربنا يخليكي ليا

غير معرف يقول...

الف مبروك لاصحابك وعقبال ما نفرح فيكى.. قصدى بيكى ان شاء الله قريب

amer_el7op يقول...

رومى باشا منوره والنعمه بجد انا كمان فرحت للموزتين (ييييييييية) اقصد لاصحابك اللى فرحوكى ويارب يارب تكونى بخير وانا هعلق تانى دا تعليق النهاردة بس .. اوووووووووووك!!